středa 28. května 2008

Jak (ne)používat iPod jako mobilní televizi?

iPod není jen krabička co umí vyluzovat zvuky. Je to krabička, která dokáže vyluzovat zvuky a k nim ještě promítat pohyblivé obrázky. Tak by asi popsala iPOD moje babička. Používat iPoda na prohlížení filmů je skutečně lákavá představa, ale jde to jednoduše? A pokud ano, jak vlastně na to?

Já se pokusím to popsat trochu jinak, ale pořád ještě tak, aby to nějaká babička, co pracuje na Akademii věd, pochopila. :-)))

iTunes
Jak se dočtete v jiném mém článku, synchronizaci k iPodu má nastarosti program iTunes. Existují i jiné, ale těm se věnovat nebudu. iTunes pro vás zajistí to, že se soubory z počítače dostanou do iPODa. To je jeho hlavní poslání. Problém je v tom, že umí pracovat pouze s video formáty, které jsou kompatibilní a jiné prostě ignoruje. Jako nový natěšený uživatel se tak můžete "těšit" na to, že si žádný z vašich oblíbených DivX, XVid či WMV filmů na iPodovi prostě nepustíte!!!

Zmatek ve formátech
Všude na internetu najdete informace o tom, že iPod podporuje formát M4V, MP4, MOV a MPEG-4, co je dle mého názoru hóóóóódně zavádějící. MPEG-4 je totiž spíše specifikace než formát. Abychom si v této věci udělali jasno, budeme používat pouze dva popisy formátů. První je jednodušší, jmenuje se QuickTime a přípona jeho souborů je buď .mov nebo .qt. Druhý se správně jmenuje MPEG-4 Part 14, přípony mohou být M4V nebo MP4 a v tomto textu jej budu označovat jako MP4, aby se to nepletlo! :-) MP4 vychází z QuickTime a je rozšířený o specifikaci MPEG, která kromě tisíce jiných věcí řeší hlavně streamování videa přes Internet. U iPODů resp. u MP4 se ještě můžete setkat s něčím, co se jmenuje H.264, což je kompresní kodek, který se správně nazývá MPEG-4 Part 10 a iPOD by měl tuto specifikaci podporovat. Setkal jsem se i s tím, že tomu tak nebylo vždy. Zde platí, že "normalizace fungovala tak maximálně za Husáka" a ani tam to nebylo bůhví co.

Konverze obecně
Dřív než se začnete trápit, využijte fantastickou stránku VideoHelp.com, kde najdete odpovědi na všechny otázky týkající se videa, které jste kdy měli! Ušetříte spoustu nesmyslného hledání.

Konverze z MPEG4 do MPEG4 :-)
Opět zmatky. Jak jsme si vysvětlili v předchozím odstavci, MPEG4 je pouze specifikace formátu, který má mnoho verzí, mezi které patří stejně tak DivX jako MP4. Abychom tedy dostali cokoliv do formátu, který zvládá iPod, musíme mít aplikaci, která má odpovídající decoder (např. DivX) a encoder (MP4). Na Internetu jsem hledal spoustu řešení od těch obecných pro dekódování a enkódování libovolných formátů, až po specializované aplikace s přívlastkem "iPod format converter".

VirtualDub
Typickým představitelem první kategorie je klasický a oblíbený VirtualDub. Na začátku bylo slovo, tedy spíše (ne)logická úvaha, že když mám originální DivX decoder a H.264 encoder dle dané specifikace, tak to prostě musí fungovat. Bohužel ani po několikátém pokusu, pročítání různých diskuzních fór a opětovném zkoušení se mi tento způsob nezdařil. Jak jste již z předchozích článků poznali, jsem poměrně netrpělivý uživatel, který velmi rychle "odpadne" a proto jsem tuto cestu opustil a hledal specializované aplikace.

Free iPod Video Converter
Když jsem v Googlu zadal text "free ipod video converter", zobrazil se k mému překvapení na prvním místě odkaz na program přesně stejného jména od kohosi, kdo si říká JODIX. Jsem od přírody k podobným typům aplikací nedůvěřivý. Většinou se jedná o zapouzdřený spyware či malware a ty já nemusím. Stejně tak cokoliv, co je freeware je buď shareware nebo to prostě nefunguje. V tomto případě jsem byl překvapen a okouzlen zároveň. Nejen, že to funguje, ale ono to funguje jednoduše a ještě k tomu rychle. Málo tlačítek, mále funkcí, ale o to přece jde! Kliknete na "Add Files, zvolíte velikost videa a audia a dáte Start. Ano, to je opravdu všechno. Rychlost je vynikající (i ve srovnání s pokročilejšími aplikacemi - viz dále). Výsledný soubor má jen jednu drobnou nevýhodu - nezobrazí se správně preview ani v iTunes ani v iPodovi. Většinou se jedná o zelenou obrazovku s rozsypanými pixly. Nicméně vlastní video prezentace je v pohodě, takže proč do toho nejít? :-)

Konverze z MPEG2 do MPEG4
Výše zmíněná aplikace bohužel neřeší převod z DVD do iPODa. Toho můžeme dosáhnout klasickou cestou konverze DVD > DivX > MP4, ale to je přenejmenším nepohodlné zdlouhavé a při vícenásobné kompresi dochází ke snížení kvality, což samozřejmě u DVD nechceme. Proto je třeba opět hledat přímo/čaro/u cestu.

DVDFab Gold nebo Platinum ?
Vyzkoušel jsem aplikace DVDFab Platinum, která umí (kromě dalších věcí) převádět film z DVD přímo do iPoda a to včetně titulků. Pozor na rozdíly mezi Gold a Platinum a také nutnost dokoupit tzv. Mobile Option! Umožňuje také dvoukrokovou kompresi, která by měla být kvalitnější. Postup je jednoduchý vložíte DVD, vyberete konverzi do iPoda, zaškrtnete tituly, které chcete, nastavíte požadovanou kvalitu videa i audia, (ne)zaškrtnete titulky a dáte start. Funkčnost je ověřená a funguje bez problémů! Tato aplikace je bohužel placená a to tak, že hodně 49$. Na druhou stranu při současném kurzu USD/CZK :-))) Je to na vás, ale DVDFab Platinum bych rozhodně doporučil.

V dalším dílu bych chtěl upozornit na rozdíly mezi Movie a TV Show a některá doporučení k synchronizaci těchto souborů.

18 komentářů:

td- řekl(a)...

mam docela problem nemuzu prijt na to (mam uz prevedena videa ktere funguji!) jak dát videa i do ostatních slozek jako jsou "vypujčky","TV pořady",hudební videa" všechny videa mam totiz ve "filmy" a nejde mi to rozdelit dost mi to vadi protoze je to pekna ** nemit to rozdelene,diky

Vrgulnik řekl(a)...

O tom jsem chtěl psát v dalším článku.

Vše se dělá v iTunes pravý buton, Get Info, na záložce Video se dá nastavit Video Kind (Movie, Music Video, TV Show).

td- řekl(a)...

jj a ty to nedelas hromadne:-) nedari se mi na to prijít skousel jsem floolu ale u ni mi nejak ubylo misto na HDD v Ipodu.

td- řekl(a)...

uz jsem na to prisel staci mit spravne pojmenovane tv schows a vytvori se hromadný seznam.-)

td- řekl(a)...

ne nejde mi to.-( tak doufam ze clanek bude brzo.)

Vrgulnik řekl(a)...

Ok, tak pro tebe trochu předběhnu dobu. Vytvoř si na disku textový soubor s názvem tvshow a příponou vbs a zkopíruj do něho následující řádky:

Dim iTunesApp
Dim track
Set iTunesApp = WScript.CreateObject("iTunes.Application")
For Each track in iTunesApp.BrowserWindow.SelectedTracks
track.VideoKind = 3
Next


HODNOTY "VIDEO KIND":
0 = Nic
1 = Movie
2 = MusicVideo
3 = TVShow

Potom si otevři iTunes, označ si Movies, které chceš změnit na TV Shows, přepni se do Průzkumníka a spusť ten skript. Při větším počtu tracků to může déle trvat.

td- řekl(a)...

ja bych pockal:),diky zatim jsem objevil mozna trochu jednodusi spusob:

http://www.ipod.estranky.cz/clanky/ipod-a-video/video-kind

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, od určité verze FW je na iPodu Classic možnost zapnout/vypnout titulky. Bohužel jsem o tom na netu nic nenašel. Nevíš o tom něco více? Hlavně zda to již nějaký konverzní program podporuje...
Díky moc!

Vrgulnik řekl(a)...

Jsem zpět z dovolené :-) takže odpovím na nějaké ty dotazy.

Titulky "vyleptávám", jak by řekli staří dobří analogisté :-))), přímo do videa. Zatím mi to stačilo, takže to dál neřeším. Pokud na něco narazím, doplním to do blogu.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím, zkousel jsem program DVDFabPlatinum. Je skutecne jednoduchy, ale nikde jsem nenasel jak bych si mohl nastavit kvalitu prevadeneho videa. Film mi tak v iPodu zabira cca 1,4GB pri 1,5 hodine delky filmu. Jde to nejak nastavit aby se mi do iPoda veslo vic filmu? Diky.

Vrgulnik řekl(a)...

To jde samozřejmě bez problémů. Je tam něco jako profil či tak nějak. DVDFab už v této době nepoužívám. Přešel jsem na flexibilnější produkt Cucusoft. Umí konvertovat všechno (DVD i jiné formáty) do iPoda.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím, zakoupil jsem si ipod classic 160 a mám takový dotaz:
Dejme tomu, že mám v ipodu (itunes) 1000 alb a např. kousne se mě počítač (nebo mám nové PC) a itunes instaluji znova. Když připojím ipod veškerá data se mě z ipodu teoreticky při automatické synchronizaci smažou. To bych musel do itunes znovu všechno naházet znova? díky za radu

Vrgulnik řekl(a)...

Ano, je to přesně tak. Pokud by tento postup nevyhovoval, dá se použít i opačný. Tedy spravovat data přímo na iPodovi a sem tam si je "zazálohovat" na počítač. Když klekne iPod, načíst "zálohu" z PC a když klekne PC, udělat novou "zálohu" z iPoda.

Na tyto operace je ideální CopyTrans Suite.

CopyTrans iCloner - udělá CELÝ "obraz" iPoda na PC
CopyTrans - selektivně kopíruje obsah z iPod na PC (např. jen některé písničky či celá alba)
CopyTrans Manager - upravuje přímo soubory na iPodovi
+ další utility

Manažer je zdarma, ostatní se platí.

Lze nalést zde: www.copytrans.net

Používám hlavně Manažera a sem tam základní CopyTrans. Doporučuji spíše můj článek o synchronizaci. Není sice úplně aktuální, ale tuto věc detailně popisuje.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím, koupil jsem dle zde uveřejněné rady SW Cucusoft. Po zvolení "Open DVD" a příslušného adresáře na DVD disku se mi objeví chybová hláška " Exception in encodeDlg" a program spadne. Nevíte někdo co s tím?

Vrgulnik řekl(a)...

Tuhle hlášku jsem ještě neviděl, takže asi neporadím. Zkusil bych výrobce.

Hana řekl(a)...

Ahoj Vrgulniku,
mam velkou prosbu tykajici se I-tunes a I-pod a videi. Videa mam nakonvertovana v I-tune,ale ne a ne je nasyncovat do Ipodu. Ipod hlasi, ze sync je complete ale videa stale nikde.Nemas tuseni, kde by mohl byt zakopany pes? dekuju moc.hanka

Vrgulnik řekl(a)...

Hm... těžko říct. Tohle chování iTunes může znamenat (kromě jiného) více věcí - od nestandardního formátu videa, přes chybu v knihovně iTunes až po hardwarovou chyba iPoda.

Zkus následující:
1) Nainstaluj CopyTrans Manager (je zdarma)
2) Vlož videa do iPod
3) Vyzkoušej, jestli tam videa jsou a fungují
4) POZOR!!!!! Je pravděpodobné, že touto operací dojde k nekonzistenci databáze médií na iPodovi a knihovny iTunes - tzn., že při následné synchronizaci s iTunes dojde velmi pravděpodobně k opětovnému přepsání souborů aktuální knihovnou iTunes (viz můj předchozí článek o synchronizaci).

Pokud jsou videa viditelná a fungují, je problém v iTunes. Pokud nefungují (nebo nejsou viditelná) je problém v souborech. Bohužel existuje řada dalších možných důvodů - včetně toho, že tvůj iPod se "už loučí"...

Vrgulnik řekl(a)...

A samozřejmě ještě jedna věc - jsou správná metadata? Doporučuji soubory prověřit mp3tag editorem (je také zdarma). Možná soubory v iPodovi jsou, ale nemají správná metadata.